zondag 23 februari 2014

International friends

Deze week hebben we dinsdag op spaghetti-dag een aantal Chinese vriendjes uitgenodigd. Qiming, die bij Brecht werkt met zijn vrouw Yanli en Qiaoni een vrouwelijke collega van Brecht. Ze zijn echt super grappig en heel lief. Ze vonden de spaghetti erg lekker en waren verbaasd toen ik zei dat ik er maar twintig minuten geleden aan begonnen was. Ze hebben ook een typisch Chinees dessert meegebracht. Het ziet er uit als gigantische witte knikkers. Ze zijn gemaakt van rijst en je moet ze koken in water. Binnenin zit een suikerige pasta waar ofwel sesamzaadjes inzitten ofwel pinda of iets anders naar gelang de smaak die je verkiest. Wij hadden die met sesam en het was echt overheerlijk.

Ze eten dit dessert normaal gezien maar 1 keer per jaar. Op de dag van het lentefestival. In China volgen de mensen de maankalender voor hun feesten, Chinees nieuwjaar viel dit jaar op 31 januari. Vervolgens hebben veel Chinezen twee weken vrij om 15 dagen feest te vieren. Gedurende die vijftien dagen is het gebruikelijk om rode tinten te dragen. De vijftiende dag na het Chinese nieuwjaar is er dan het Lente Festival, daar vieren de Chinezen de hopelijke terugkeer van de Lente, al lijkt dit na deze gure winter vaak onwaarschijnlijk, en eten ze dus dit befaamde dessert.

Op woensdag ben ik naar goede gewoonte naar de Franse les geweest. We hebben het al een paar weken over eten en de verschillen in culinaire cultuur tussen de Fransen en de Amerikanen. Het is heel boeiend en een amusant onderwerp om over te praten, het enige probleem is dat ik meestal dood van de honger buiten kom nadien.

Op woensdag gaan we vaak met onze buren iets eten na de Franse les, onze buurvrouw is namelijk ook mijn lerares van Frans dus na de les komen Brechtje en haar man Mika naar de bib en vertrekken we vandaar om iets te gaan eten. Deze week had ik ook mijn Koreaanse vriendin Hyeyeol uitgenodigd waardoor ook de culinaire cultuur van Zuid-Korea werd besproken bij een stukje lekkere pizza van Conte’s.


Het is wel leuk om zoveel vrienden uit verschillende culturen te hebben, en nu hebben we al bijna in elk continent iemand om bij op vakantie te gaan J.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten