zaterdag 5 juli 2014

World Cup madness

Hey hey iedereen,

Dit is even een tussendoortje van hoe wij hier in de VS het WK hebben beleefd. Ik moet zeggen het is hier al bijzonder spannend geweest hoor! We hebben al genoten, gegild, gelachen en gebeefd.

De eerste wedstrijd ben ik met mijn papa en Joelle naar een bar geweest in New York. De bar heet BXL, een Belgische bar, met Belgische bieren en lekker Belgisch eten. Het was er bijzonder druk want alle Belgen die op de ene of andere manier in NY waren beland wouden met hun landgenoten samen naar de wedstrijd kijken... Ik had mijn Belgisch hoedje aan, een geel kleedje met zwarte legging en een rood jasje. Ik heb van onze tantekes ook heel veel gadgets gekregen zoals een boa en een Braziliaans hoofdstuk, alsook een zonnebril met de Belgische vlag en t-shirts voor mij en Brechtje. Ook servetten in de driekleur, 20m aan driehoeksvlagjes, een grote vlag en een toeter mochten niet ontbreken in het supporterspakket.


De eerste wedstrijd was toch spannend en de ontlading na ieder doelpunt was oorverdovend.

De tweede wedstrijd hebben we gevolgd bij onze Amerikaanse vrienden David en Jenna. Ook de VS speelde die dag tegen Portugal, dus het was een dag vol voetbalplezier. Na een matige partij van België waren we toch al gekwalificeerd voor de 8e finale, dus de pret kon niet op. De VS speelde een goede, aanvallende wedstrijd, maar liet de overwinning in de extra tijd nog aan hun voorbijgaan waardoor de teleurstelling toch groot was. Ik had die dag mijn Belgische servetten mee gebracht en Jenna had voor de Amerikaanse toets gezorgd met haar USA cupcakes.

De derde wedstrijd heb ik samen met mijn papa gevolgd in een cafe dat Alchemist and Barristar heet. Ze hebben vele grote schermen. Dat was de match tegen Zuid-Korea. Het was heel rustig in het cafe, maar met mondjesmaat kwamen toch enkele supporters binnenstromen. De Koreanen waren makkelijk te herkennen, maar er waren ook wat Belgen aanwezig, wat mij verbaasde, aangezien ik hier nog maar 1 Belgisch koppel heb ontmoet.

De vierde wedstrijd tegen de VS hebben Brecht en ik gevolgd in een auditorium op Brechts werk. Brecht en ik waren de enigen die de Belgen steunden. De rest van de zaal was voor de VS. Bij het doelpunt van De Bruyne sprong ik recht en gilde ik voor de hele zaal, maar dat werd toch niet zo goed ontvangen. "Sit down" en "Go home" waren nog de vriendelijkste commentaren die we kregen. Maar hey, ik was nog niet van plan om naar huis te gaan. Bij de 2-0 heb ik iets discreter gejuicht en bij de 2-1 waren de Amerikanen weer vol geloof dat het nog kon. Het was een nagelbijter tot het einde. En Brecht en ik zijn dan stilletjes naar buiten geglipt om met onze vrienden iets te gaan eten. De Amerikanen die we goed kennen waren teleurgesteld, maar nog altijd heel lief. De anderen die we niet kenden waren toch niet zo blij met onze aanwezigheid, maar hey, it's a free country.

Het is hier alleszins al leuk geweest om de wereldbeker te volgen om dat we mensen van verschillende nationaliteiten kennen. Italië tegen Engeland hebben we gevolgd samen met 1 Italiaan en een hele bende Engelsen...

De wedstrijd Mexico-Nederland hebben we gevolgd samen met een Roberto en Helen, ons bevriend Mexicaans-Nederlands koppel waarbij Helen Roberto toch goed heeft kunnen troosten na de match. Gisteren hebben we mee met de Duitsers gesupporterd voor Frankrijk-Duitsland opnieuw in een bar.

De vijfde wedstrijd van de rode duivels tegen Argentinië is binnen enkele uurtjes en gaan Brecht en ik hier thuis via de Sporza Stream proberen bekijken. Hopelijk worden we niet van de kaart geveegd door Messi. Ik geloof er wel in, maar ben toch voorzichtig in mijn hoop.

Tot later!

1 opmerking: