woensdag 28 augustus 2013

I have a dream

Hey iedereen,

De laatste dagen was het heel druk in mijn nieuwe school. Vergaderingen, workshops, schooltoers en nog veel meer. Gisteren moesten de nieuwe leden van het leerkrachtenkorps een showtje opvoeren... Een voor een moesten we onszelf kort voorstellen op een grappige manier, en het geheel was een show naar het concept van de voice. Drie juryleden moesten omgedraaid op een bureaustoel zitten en dan op een bel slaan en ons kiezen voor hun team.

Ik heb een wiskunde mopje verteld. Het ging over Pi, het bekende getal 3,1415..., dat in het Engels op dezelfde manier wordt uitgesproken als Pie, wat taart betekent. Ik zei dat ik helemaal vanuit Belgie was gekomen omdat ik dacht dat ik in de meetkundeles een eindeloos aantal Pies kon eten, terwijl dit een vertaalfoutje was en dat het eigenlijk Pi was dat uit een eindeloos aantal bestaat. Ik dacht dat niemand dit grappig ging vinden, maar het was een echte hit.

Ik ben langsom meer onder de indruk van mijn nieuwe school. De eerste vergaderingen zijn gelijk een soort pep rally waar de leerkrachten worden warmgemaakt en begeesterd om aan het nieuwe schooljaar te beginnen. Er worden teksten gelezen van de stichters van de school. Het zijn stuk voor stuk mooie zinnetjes. Je wordt helemaal meegesleurd in het idee dat je een deel uitmaakt van iets groots en dat jouw bijdrage belangrijk is. Er zijn Sacred Heart scholen over de hele wereld en vanmorgen werd een kort bericht gelezen van een zusterschool in Egypte waar er volop bombardementen aan de gang zijn en waar de school zijn deuren tijdelijk heeft moeten sluiten omwille van de veiligheid. Er wordt constant gepraat over de visie in de school en de achterliggende gedachten. Hier is een tekstje van 1 van de stichters van de school die het best verwoordt hoe ze willen dat je hier lesgeeft.



Give only good example to the children;
never correct them when
out of humor or impatient. 
We must win them by an appeal to
their piety and to their hearts.
Soften your reprimands with kind words; 
encourage and reward hem.
That is, in short, our way of educating.


Ik vind dat wel schoon eigenlijk. Iets wat ik hier ook fantastisch vind is de grote diversiteit in culturen en godsdiensten. Ook al is dit een Katholieke School, het grootste deel van het personeel is niet Katholiek en bij de leerlingen is het de meest etnisch diverse school in de regio en de school is daar ontzettend fier op. Dat is voor mij heel verfrissend en rustgevend.

Volgende week hebben ze een vlagceremonie en dan mogen alle mensen die van ergens anders komen hun vlag dragen naar een plein waar dan de opening van het schooljaar begint. Ik ben de enige van Belgie, dus ik zal ons land vertegenwoordigen. Er zijn in totaal meer dan 50 vlaggen die deelnemen, cool he. De reden waarom ik een beetje prekerig ben vandaag is omdat het precies 50 jaar geleden is dat Martin Luther King Jr. zijn beroemde speech gaf. We hebben hem op school beluisterd en het gaf mij rillingen. Dus iedereen die hem nog niet gezien heeft, het is echt de moeite.

http://www.youtube.com/watch?v=jyR8h9iimw4

Als er iets is wat ze hier in Amerika goed kunnen is speeches geven. Ik ben erg benieuwd wat mij nog allemaal te wachten staat.

In de wiskundeles zijn we verplicht om vanaf het zesde leerjaar iets te doen met programmeren. Daar leren de kinderen heel veel uit, over hoe ze moeten nadenken. Ook hiervoor hebben ze natuurlijk een promotiefilmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=nKIu9yen5nc
 
Ik kijk er wel naar uit om al die nieuwe dingen te proberen! Ik hou jullie op de hoogte! Groetjes!



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten